Combaterea traficului de persoane prin intervenții active în școală

Problema traficului de persoane reprezintă actualmente una dintre cele mai grave probleme întâlnite pe mapamond. Deși cele mai titrate probleme ale societății actuale sunt traficul și consumul de droguri, decadența morală, tensiunile dintre diverse state ale lumii sau prostituția, o problemă de o gravitate excepțională este reprezentată de traficul de persoane. Motivele pentru care acest subiect nu este la fel de popular este acela că majoritatea oamenilor se gândesc că sunt șanse mici ca tocmai ei să treacă printr-o astfel de experiență. 

Și totuși, aceasta este una dintre cele mai grave probleme ale societății secolului XXI, când echivalentul populației României, Macedoniei, Bulgariei și Serbiei reprezintă totalul persoanelor aflate sub incidența sclaviei economice, sexuale sau de alt tip. Puțini sunt cei care știu că prețul unei fete în Europa variază în jurul sumei de 2500 de dolari americani, ajungând în statele asiatice în jurul incredibilei sume de 5 dolari. Desigur, dacă problema drogurilor a ajuns să fie una tolerată sau acceptată, din cauza multitudinii cazurilor de consumatori, traficul de persoane este o problemă care implică mult mai mulți factori și poate avea urmări de neimaginat, precum lipsa libertății, prostituție forțată, viol, moartea persoanei, traume psihologice ireversibile, muncă forțată, cerșetorie, etc. În România, în anul 2019, 74% dintre victimele traficului de persoane au fost folosite în scopuri sexuale. 

Unele dintre motivele pentru care traficul de persoane este o problemă demnă de luat în calcul, dincolo de gravitatea faptei, sunt deschiderea mediului online către copii și tineri, internetul putând reprezenta o sursă bună de racolare pentru posibilii infractori, pedofili, răpitori, etc. 

În vederea combaterii traficului de persoane, se recomandă efectuarea de diverse activități în școală pentru a determina conștientizarea în rândul tinerilor. Așa cum am precizat, deși problema este una de o gravitate excepțională, mulți dintre tineri nu conștientizează, de fapt, ce este acela un viol, o răpire sau lipsirea de libertate. 

O activitate necesară ar putea fi reprezentată de o sesiune de informare organizată în parteneriat cu poliția de proximitate, în care să li se prezinte elevilor adevărata față a societății, fiind expuse cazuri concrete ale unor victime ale traficului de persoane. 

De asemenea, o altă acțiune ce poate fi realizată în cadrul orelor de dirigenție sau educație socială poate fi reprezentată de o lecție despre securitatea pe internet, despre modalitățile prin care poate fi securizat un cont de Instagram sau Facebook, despre cum ar trebui ca tinerii și copiii să se comporte în mediul online.

Ora de dirigenție poate fi cel mai prielnic moment pentru desfășurarea unei astfel de activități. Se poate începe printr-o poveste hazlie, o glumă pentru captarea atenției elevilor, folosindu-se apoi imagini, filmulețe sau povești care fac trimitere la viața reală. Se recomandă implicarea elevilor și utilizarea unor materiale ilustrative, a limbajului non-verbal, corporal, evitând încheierea discuției printr-un punct care să nu permită continuarea acesteia, lăsând astfel loc unor astfel de discuții ulterioare, dar și unor introspecții. 

Se poate utiliza și studiul de caz, întrucât este un subiect sensibil, iar povestea unei fete tinere ce a fost victima traficului de persoane poate impresiona publicul, determinând elevii să fie mult mai atenți în viitor și mai băgători de seamă. 

La ora de dirigenție se pot realiza discuții pe tematica traficului de persoane atât sub forma unor discuții dirijate, cât și folosind metoda brainstorming-ului. Se recomandă și lecturarea unor povestiri reale în clasă, urmate de reflecție personală. 

Scopul acestor lecții de dirigenție nu este doar acela de a conștientiza gravitatea problemei pe care o reprezintă traficul de persoane, ci și faptul că dreptul/capacitatea de a refuza sunt mai mici decât în cazul tentației de a fuma în spatele liceului sau de a consuma un drog, întrucât aici este vorba despre coruperea ființei umane în tot cuprinsul său, aceasta fiind tratată ca pe un obiect, nu ca pe o piață de desfacere pentru produse stupefiante, cum este cazul drogurilor. 

În vederea desfășurării orelor de dirigenție sau educație socială, se pot utiliza fișe de lucru care să îi facă pe elevi să înțeleagă: ce anume determină ca o persoană să fie vulnerabilă traficului de persoane? Cum poate fi evitat traficul de persoane? Cui ne adresăm? 

De asemenea, având în vedere faptul că problema traficului de persoane este una în mod evident socială, se recomandă abordarea problemei și în ședințele cu părinții, în special în clasele unde predomină categorii vulnerabile, precum fetele, persoanele de etnie romă, persoanele dezavantajate financiar, cu probleme în familie, familiile cu un singur părinte, etc. 

Așadar, remarcăm faptul că problema traficului de persoane este una de o gravitate deosebită, ceea ce determină o activitate constantă la orele de dirigenție și educație socială, nu doar realizarea unei activități singulare care să fie uitată și tratată ca oricare lecție. 

Bibliografie:

anitp.mai.gov.ro//ro/docs/studii/Raport%20anual%20privind%20fenomenul %20traficului%20de%20persoane%20in%202019.pdf 

ro.usembassy.gov/ro/raportul-privind-traficul-de-persoane-2020/

anitp.mai.gov.ro/ro/docs/studii/analiza%2001.01.2012%2030.06.2013.pdf

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s